Monday, October 4, 2010

Kuat betul ingatan Aqilah

Saya tak sangka budak sekecil Aqilah kuat betul ingatan dia.Mungkin budak2 bersih dari dosa.So memang bersih segala2nya.

Sebelum Aqilah masuk 2tahun lagi,dia dah ingat jalan mana ke rumah maktok(BS) dan jalan ke taska.Pagi2 bila hantar anak2,Aqilah dah tunjuk ke kiri nak ke rumah maktok.Tak mau ke kanan sebab ke kanan akan ke sekolah dia.Bila lalu highway,dia tau yang jalan tu balik ke rumah tok(rumah mak di seberang jaya). Lepas ni kalau tersesat jalan boleh tanya kakak la kan :)

Bila lalu jalan yang hampir ke The Store atau Aneka,dia dah tau situ ada permainan.Belum nampak bangunan lagi dia dah seronok.

Dengan dia sekarang,kalau berjanji kena tepati.Yerlah,kita selalu tak suka orang yang tak tepati janji tapi dah kalau kita berjanji,kena la tepatikan.

Pernah sekali dia nak main bola macam kat jusco.Kat perlis mana ada tempat permainan macam tu.So saya kata nanti kita balik rumah tok,ibu bawa kakak pi main kat situ.Sekarang kakak tido dulu.Ok.Dia setuju.Baru la dia nak tido.Bangun je esok pagi,terus bawa keluar beg balik kampung.Nak balik rumah tok.Waaaa...haru ni.baru je balik.Kalau dekat xpela.Saya dan suami cuba alihkan perhatian dia.Alhamdulillah,dia memahami.

Aqilah akan ingat di mana sesuatu benda tu di simpan walaupun benda tu ada kat rumah tok dia di Seberang Jaya.Minggu lepas balik rumah mak,Aqilah dah tunjuk tempat tok dia simpan bunga api, lilin dan pemetik api.Walaupun dah 2minggu tak balik.Sekarang kalau nak berjalan ke mana-mana,dia dah tau apa yang perlu dibawa dalam beg dia.Aqilah yang akan isi pampers n kain lampin dalam beg.Dah pandai anak dara ibu ni.Dah boleh bantu ibu.

Sekarang Aqilah dah boleh baca Iqra 1.Walaupun tak banyak,tapi dah tau bila ada tulisan jawi,terus dia baca a'a,a'a a'a baa,baa a'a a'a.Kadang bila ada masa terluang,saya pakaikan dia tudung dan terus ajar dia Iqra'.

Apa yang saya dan suami bualkan depan Aqilah sekarang,perlu berhati-hati.Contohnya bila bersembang tentang rambutan,dia akan terus minta rambutan.Cerita tentang kolam,terus nak kolam.Pendek kata,dah memahami kesemuanya bila kami bersembang.huhuhuhu....takda privasi lagi.

Kadang-kadang apa yang dia lakukan diluar jangkaan saya dan suami.So bila masa dia buat perangai,saya bersabar n sejukkan hati mengatakan menjaga anak yang cerdik,memang memerlukan kesabaran yang tinggi sebab mereka ada seribu satu akal yang mereka akan gunakan.Sebagai ibubapa kami cuba membentuk anak2 supaya menjadi anak yang solehah.Berjaya dunia dan akhirat.

1 comment:

~IZZAH~ said...

alhamdulillah, semoga generasi anak2 kita lebih berjaya dari kita