Wednesday, January 6, 2010

SOTO

Mak saya cukup terror buat soto ni.kalau makan, fuh! sure terangkat.tiap kali raya mesti org minta buat.tapi dulu saya tak terdetik pun dlm hati nak belajar buat soto ni padahal suka makan gak.
Tiba2 ari selasa lps teringin nak makan soto plus teringat suami pun suka makan.nak beli kat luar, kang mkn xpuas.lagipn tgh budget skrg.hik3.saya ni cukup jaga perut suami.sayang suami la katakan....hhehehe...
Tepon mak dalam kul 11pagi.tengah hari trs wat.Man ler yg tolong beli brg.maklumlah,rmh sekali dgn office.sure ada dapur.kuang..kuang...
waktu petang makan ramai2 dgn kawan2 pejabat.rasanya?fuh!sedap...mcm yg mak wat jugak.kembang saya.yerlah pertama kali buat terus jadi.cayalah.Suami saya?toksah dok kata la.2mangkuk.hik2.Aqilah pn suka mkn.yerlah,budak2 kan suka makan sup.
Saya pun tepon mak bagitau yg saya buat soto.menjadi!mak kata 'mana jatuhnya kuah kalau tak ke nasi' (perasan seketika)hahahahha....biaq pi la kan.perasan dalam blog sendiri.hehehe
Saya kongsi resepi soto dgn kawan2.
Bahan2 utk buat sup:
Buah keras (tumbuk)
Halia (tumbuk)
Lengkuas (tumbuk)
asam keping (sikit jer)
sup bunjut
kiub ayam
garam
ayam (rebus dlm sup.kemudian angkat dan goreng.racip2 halus2 bila nak mkn soto)

Penyediaan utk makan:
nasi himpit/ketupat nasi (semestinya)
so'un (goreng dgn minyak yg panas)
kacang goreng
daun bawang,sup
bawang goreng
begedil (kalau nak la)

SELAMAT MENCUBA

2 comments:

>>EiN@>> said...

wow,dh blog masak-memasak pulak,bagus2...sempat lg ek dh ada 2 bbypn siap msk utk rmai2 lg...nti anak dara dh beso bleh tolong......

deqja said...

tgh mood rajin nak masak.kalau rs mls kami beli jer