Saturday, April 2, 2011

Banjir lagi......

Tak sampi 5tahun...malah 5bulan pun...dah banjir balik.huuhuhu....Semua ni kehendak Allah.Ujian dari Allah....

Hujan lebat bermula hari Isnin 28/3.Hujan yang sangat lebat berserta angin.Saya masa tu baru ambil kakak dari tadika.Dalam kereta buka vcd selawat sambil mulut terkumat kamit membaca kalimah bismillah smg saya dan Aqilah selamat sampai ke rumah pengasuh Aqif.Takut sangat ms tu.Dalam hati dok kata mcmmana la klu tgh drive tiba2 ada pokok tumbang.huuhuh....minta dijauhkan.Alhamdulillah selamat sampai gak rumah pengasuh.Tunggu hinga hujan reda,baru saya bw anak2 balik ke rumah.En suami masa tu blm balik dari keja.Dah jadi cekal lak sekarang bila tinggal dgn anak2 je.hihhiih

Hujan lebat 24jam berlarutan hingga keesokan nya.Hari selasa atas nasihat jiran,kami selamatkan barang2/sebelum habis waktu kerja,saya ngan kwn2 pjbt dh siap selamatkan dokumen n file ke tmpt yg lebih tinggi,Sementara tu saya selamatkan jugak barang2 rumah.Maklumlah...pejabat tu jugak rumah ku.hihiihi

Pagi Rabi sebelum hantar anak2 ke rmh pengasuh,hujan dah berhenti.Alhamdulillah,rsnya tak banjir kot.Tapi lepas hantar Aqilah ke tadika,Aqif ke rmh pengasuh,hujan lebat balik.Air dh mula penuh dijln.9.30 pagi,trs pergi ambil anak2.Dalam perjalanan ambil Aqif,dlm hati sentiasa berdoa agar Allah permudahkan segala urusan saya.Semoga jalan masih blm ditutup.Takut masa tu hanya Allah saja yg tau.Sampai je di rumah,trs paking brg2 yg perlu.baju anak serba skt(kat rmh mak dh byk baju sepupu2 depa)pampers,susu.Memang kelam kabut sebab takut jalan keluar dari kangar akan ditutp sebab air nak mula penuh dijalan.Hal2 pejabat saya serahkan kepada staf utk kunci segala pintu dan tutup suis utama.

Alhamdulillah anak2 memahami.Saya kata kat Aqilah,kakak jg budak baik ye.sayang adik,duduk diam2.ibu nak drive.kita nak p kat abah.memang dia ckp memahami.Tido sepanjang perjalanan dan Aqif duduk diam di tempat duduk belakang sambil berselawat.Alhamdulillah...terharu sgt.rs nak menangis pn ada.Terasa berat beban yg dipikul ms tu.Alhamdulillah,dpt menjalankan tugas dgn baik.Memandu dlm hujan yg lebat dan akhirnya selamat jugak smpi ke tmpt kerja suami di Alor Star.Ya Allah...aku bersyukur kerana Engkau telah permudahkan segala urusanku.

Lepas en suami abis kerja,terus balik ke sebarang jaya.ke rumah mak saya.Hari sabtu balik ke Perlis tapi air masih lg penuh di jalan tp dirumah air dh surut.Tapi kereta tak boleh masuk ke rmh lagi sebab air masih paras betis lagi.Tak sesuai utk kereta comel kami lalu :) Kini menetap di motel shahab perdana,Alor star.Mungkin hari isnin air akan surut.InsyaAllah

Pengalaman yg memang tak boleh dilupakan.......Ujian dari Allah ni mengajarku menjadi lebih kuat....kuat utk menjaga amanah yg telah Engkau berikan kepadaku.

2 comments:

wanie amerie said...

hai..salam kenal.semoga akak sekeluarga sabar dgn dugaan drp Allah SWT.

deqja said...

thanks.....